Bestiga Kebnekaise i sommar?

Jag är varken någon bergsbestigare eller verklig friluftslivsfantast. Men det behöver man inte vara för att sommartid bestiga Kebnekaises sydtopp (2103 meter över havet). Just nu, av någon outgrundlig anledning, funderar jag på om att bestiga Kebnekaise ska bli ett sommarprojekt (dock inget nyårslöfte). Det kan göras på en dag och är ansträngande men inte mördande. Jag har bestigit berg på Island, dock inte tillnärmelsevis så höga som Kebnekaise, och att ta sig an Sveriges högsta berg skulle kännas utmanande men och tillfredställande när det är genomfört. Att bestiga nordtoppen på Kebnekaise kräver både speciell klätterutrustning, hyfsade klätterkunskaper och är tämligen farligt. Att däremot bestiga sydtoppen av Kebnekaise är däremot ganska riskfritt (det är förmodligen farligare över gatan i Stockholm) och kräver ingen utrustning eller specialkunskap. Det kan man göra som vanlig turist. Man kan välja att bestiga sydtoppen av Kebnekaise längs antingen den lite längre men lättare Västra leden eller den lite kortare men mer krävande Östra leden, som innehåller partier av klättring. Bägge lederna utgår från Kebnekaise fjällstation som ligger på 690 meter över havet. Sydtoppen av Kebnekaise på 2103 meter ligger således 1413 meter högre än Kebnekaise fjällstation. Det är en ordentlig vandring som omsatt i kilometer i en långt ifrån rakt stig blir omkring 7 kilometer lång med Östra leden och omkring 9 kilometer lång med Västra leden.

Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bestiga Kebnekaise i sommar?

  1. Gunnar Eklund skriver:

    Hej!
    Jag och min dotter Åsa tänker bestiga Kebnekaise under dom första dagarna i september. Vi har väl någorlunda bra kondition så det ska väl gå bra hoppas jag.
    Starten sker i Fåker, lite söder om Östersund, sedan går bilturen upp till Kiruna, där tänker vi ligga första natten. Andra dagen går vi upp till fjällstationen där ligger vi andra natten. Dagen efter går vi upp till toppen via den västra leden. Tror du att vår planering verkar vettig? Någon guide tänker vi inte anlita men det skulle vara trevligt att få sällskap med någon annan på turen. Kan du lämna oss lite kläd och utrustningstips så vore jag väldigt tacksam.
    Ha en bra dag1
    Med vänlig hälsning
    Gunnar Eklund

    • Hej, Gunnar!

      Som jag skrev själv så har jag ingen fjällvana och är därför knappast rätt person att ge tips. Rent allmänt så verkar väl din planering vettig. Gällande utrustning, prata också med folk med stor fjällvana istället. Men själv skulle jag rekommendera vattenflaskor – man blir törstig och även om det finns bäckar så finns dem inte överallt. En bra kniv bör man också ha samt kläder i lager som kan tas av/på. I fjällen måste man vara bered på allt från högsommartemperatur till vinterkyla under sommaren. Regnrock och ombyte sockor är att rekommendera om man inte uppskattar att vara genomblöt. Choklad är gott och snabb energi om man behöver.

      Ännu vet jag inte när jag ska till Lappland i sommar. I värsta fall så har jag så mycket att göra så jag inte ens hinner. Möjligen siktar jag på sista veckan i juni.

      Vänligen

      Fredrik

  2. Gunnar Eklund skriver:

    Hej!

    Tack för dina tips. Hoppas att du får en trevlig sommar. Kommer du på fler tips om fjällturen så hör gärna av dej.

    Hälsningar/ Gunnar

  3. August skriver:

    Hoppas du får en fin tur! Det är en väldigt vacker ”promenad”. Några saker värda att tänka på:

    Bra skor. Gympadojor går fetbort. Vandringskängor med rejäla sulor alternativt vandringsstövlar.
    Gå guidad tur om du är ovan vid fjällterräng. Det är väldigt mycket sten och is..
    Ta med vattenflaska och fyll i fjällbäck på väg upp, uppe på berget är det ont om vatten.
    1400 meter stigning kräver en del kondis
    Det är ordentligt brant på några ställen, stressa inte
    Om du går upp sent på sommaren så ha lite respekt för området runt toppen. Snön kan vara isig och det finns viss risk för rutschning om du går fel

Kommentera

